Tunel dlhý 1153 metrov je navrhnutý ako diaľničný dvojrúrový tunel
s jednosmernom premávkou. Na jeho výstavbe bude pôsobiť dokopy 130
pracovníkov vrátane nočnej zmeny. Tunel budú raziť zo severu na juh
aplikovaním novej rakúskej tunelovacej metódy. „V úvode zatiaľ razíme
pomocou tunelového bagra, keď prídeme do tvrdších hornín, viac do útrob
kopca, predpokladám, že hornina stvrdne a budeme musieť používať
vrtno-trhacie práce,“ povedal generálny riaditeľ a predseda
predstavenstva spoločnosti TuCon Jozef Hric s tým, že práce idú podľa
harmonogramu. Stavbu začali pred 10 mesiacmi.
Ako povedal generálny riaditeľ spoločnosti Váhostav-SK Marián Moravčík,
táto firma má na stavbe na starosti všetky mosty a časť úsekov pred a za
tunelom. „Tento úsek nie je technicky náročný, je krátky. Najväčšie prekvapenie, ak nejaké bude, možno čakať len v tuneli,“ doplnil.
NDS predpokladá, že pri razení Tunela Bikoš vyťažia približne 200.000
metrov kubických horniny a tento materiál použijú neskôr do telies
násypov jednotlivých stavebných objektov.
„Južný obchvat Prešov D1 napreduje, napreduje aj R4. Chcem, aby
všetci pochopili, že to neskončí len fázou jeden, ale budeme aktívne
pracovať na tom, aby R4 pokračovala až po hranice s Poľskou republikou,“
povedal počas symbolického začatia razenia tunela minister dopravy
Andrej Doležal (nominant Sme rodina). Verejné obstarávanie druhej fázy
podľa jeho slov plánujú začať ešte v tomto roku.
Okrem iného aj o R4 rokoval v piatok s predsedom Prešovského
samosprávneho kraja (PSK) Milanom Majerským. Ten uviedol, že najväčším
problémom v kraji je práve jej dobudovanie. Majerský pripomenul, že
tranzit na trase Maďarsko – Poľsko bude viesť cez Slovensko, pričom oba
štáty sú pripravené. „Na to, aby Slovensko bolo súčasťou tejto R4
a malo vybudovanú rýchlostnú cestu v oboch profiloch v dostatočnej
kvalite, potrebujeme kooperovať túto spoluprácu s MDV. Verím, že na to
budú čerpané práve eurofondy, ktoré sa črtajú, že tu budú na dopravnú
infraštruktúru a konečne si po rokoch vydýchnu aj obyvatelia PSK -
hlavne preto, že tranzit už nepôjde cez mestá a obce, ale bude ich
obchádzať,“ povedal predseda PSK.
Tunel Bikoš je súčasťou takmer 4,5 kilometra dlhej rýchlostnej cesty R4.
Na jeho portáli, rovnako ako aj pri iných tuneloch, osadili v rámci
starej baníckej tradície sošku svätej Barbory. Táto patrónka baníkov má
dohliadnuť hladké a bezpečné razenie.
Ako NDS spresnila, po vytesnení osobného a nákladného tranzitu na
rýchlostný obchvat sa zlepší dopravná situácia v meste Prešov a rovnako
sa zvýši kvalita obyvateľov tohto mesta. Zmluvná cena za výstavbu R4
Prešov - severný obchvat je 142,8 milióna eur, termín ukončenia výstavby
úseku je marec 2023.